‌١٣/٠٢/١٣٨٢    ساعت خبر 10:41:25   كد خبر :8202-04095
/ آسيب‌شناسي آواز در موسيقي ايراني/
انوش جهانشاهي: برخي از اساتيد موجود، فاقد صلاحيت تكنيكي هستند
وجود “غم” در آواز ايراني، مسئله‌اي ريشه‌دار است

 
متن چاپي خبر
دريافت فايل متن خبر
نظر شما در مورد اين خبر
ارسال اين خبر به پست الكترونيك
 

 
صفحه اصلي
عناوين اخبار
بازگشت
 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس موسيقي
يك نوازنده و پژوهشگر موسيقي، مشكلات و مسائل موجود در حوزه آواز را با محدوديت هاي جاري و نحوه آموزش اين هنر مرتبط مي‌داند.
انوش جهانشاهي كه با خبرنگار هنري ايسنا گفت‌و گو مي‌كرد، در توضيح اين مدعا مي‌گويد: يك سابقه‌ي ريشه‌اي در موسيقي وجود دارد و ‌آن مربوط به جريان مذهبي است كه با ايجاد تاثير بر موسيقي باعث شد تا موسيقي به خصوص قسمت آواز حالت حزن به خود گرفته و از طريق نوحه و تعزيه خود را حفظ كند طوري كه هنوز غم در آواز ايران قابل مشاهده است.
وي ادامه مي دهد: اشكال عمده ديگر در زمينه تدريس آواز است، امروزه بيشتر مدرسان آواز كارشان تكرار قالب هاي رديفي بوده و اين مسائل را به همان فرم سابق به شاگردان منتقل مي‌كنند. اين در حالي است كه حتي برخي از همين اساتيد فاقد صلاحيت تكنيكي هستند. يعني چيزهايي را حفظ كرده‌اند مثل عبدالله خان دوامي كه به لحاظ محتوا غني بود و در دانشگاه‌ها روي رديف ايشان تاكيد مي‌شود، در حالي كه به لحاظ تكنيك، در رديف دوامي اشكال وجود دارد.
جهانشاهي معتقد است چنانچه بر روي تكنيك خوانندگي هم تاكيد شود تعداد خوانندگان به مراتب بيشتر از الان خواهد شد.
وي همچنين با انتقاد از اين كه به موسيقي سازي بهاي كمتري داده شده، تصريح مي‌كند: موسيقي‌سازي باعث مي‌شود تا ذهن آزادي عمل بيشتري داشته باشد، در تاريخ موسيقي در حوزه موسيقي‌سازي چهره‌هاي شاخصي چون صبا، درويش و وزيري و بعدها نيز ذوالفنون و عليزاده و ... كار كردند اما با اين وجود توجه بيشتر به موسيقي سازي لازم است.
اين پژوهشگر و محقق موسيقي در جمع‌بندي سخنان خود خاطرنشان مي‌كند: اشكالات آواز ايران مربوط به تدريس و آموزش رديف است. لذا براي رفع اين مساله بايد نگرش‌ها متحول شود .
به گفته جهانشاهي، جنبه خواننده سالاري و تكيه بر شهرت در موسيقي ايراني هم از ديگر مسائلي است كه مي‌تواند در بحث آسيب‌شناسي آواز مورد بحث و بررسي قرار گيرد چون خوانندگان در هر گروهي كه حضور مي‌يابند دوست دارندكه بر ساير اعضاي گروه سايه بيندازند در صورتي كه اگر خواننده تابع سرپرست و طراح گروه باشد، برايند كاري گروه‌هاي موسيقايي بالا خواهد رفت.
وي، فاصله گرفتن موزيسين‌هاي خلاق و صاحب انديشه از خواننده‌ها را نتيجه همين نوع نگرش خواننده‌ها ذكر كرد.
جهانشاهي در پايان به ايسنا گفت: امروزه جوانان شكل تازه‌اي از موسيقي را مي طلبند و لازم است كه اين هنر به لحاظ ساختاري تحول يابد. لازمه اين تحول نيز، كنترل مناسب آواز از طرف موزيسين ها و كارشناسان موسيقي است.
انتهاي پيام

كد خبر :8202-04095