‌٢٨/١١/١٣٨١    ساعت خبر 13:26:08   كد خبر :8111-01012
انوش جهانشاهي:
بخش خارجي جشنواره، به مراتب بهتر از گذشته شده است

 
متن چاپي خبر
دريافت فايل متن خبر
نظر شما در مورد اين خبر
ارسال اين خبر به پست الكترونيك
 

 
صفحه اصلي
عناوين اخبار
بازگشت
 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس موسيقي
برگزاري جشنواره‌ي موسيقي فجر، براي استعداديابي و ايجاد رقابت، ميان موزيسين‌ها به خصوص جوانان، نقطه عطفي در حوزه‌ي موسيقي به شمار مي‌آيد.
انوش جهانشاهي - در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس موسيقي ايسنا با بيان مطلب فوق افزود : برگزاري جشنواره‌هاي موسيقي حركت مناسبي در معرفي، آموزش و پژوهش اين حوزه هنري است اما مشكل اينجاست كه اين جشنواره‌ها در مقطع محدود و زمان مشخصي از سال طراحي و اجرا مي‌شوند.
وي ادامه داد: موسيقي در عرصه‌ها و زمان‌هاي خاصي مورد توجه قرار مي‌گيرد در حالي كه اين هنر جداي از جامعه و مسايل آن نيست ، به همين دليل پس از گذشت 10 روز از جشنواره موسيقي فجر، اين هنر رو به فراموشي مي‌رود.
جهانشاهي، طراحي و برگزاري جشنواره‌هاي فصلي در اقصي نقاط كشور را راه‌حل مناسبي براي اين مساله ذكر كرد.
وي با تاكيد بر اين كه پيروزي انقلاب اسلامي به موسيقي اصيل ايراني امكان تجلي و بروز داد به ايسنا گفت : به لحاظ معرفي نيز پس از انقلاب بود كه جوانان با اين هنر به طور جدي آشنا شدند. اگر چه در برهه كنوني موسيقي پاپ - كه منكر آن نيستم و بايد هم باشد - به مراتب بيشتر از حد خود در حال حركت است.
مولف آثاري چون ”آتش كاروان” و ”غوغاي ستارگان” تصريح كرد : علت اين امر، كوتاهي مسوولان است، چون به اعتقاد ما موسيقي اصيل جايگاه خود را بازيافته است حال مي‌ماند توجه ويژه مسئولان و خلاقيت خود هنرمندان كه تا چه حد در فكر توسعه و اعتلاي اين هنر ناب باشند به گفته اين موسيقيدان جشنواره موسيقي فجر تا كنون تاثيرات مثبتي را در موسيقي ايران بر جاي گذاشته و اگر مشكل مشروعيت موسيقي كه به طور كامل تا كنون اعلام نشده حل شود مي‌توان گفت كه فضائي مناسب براي رشد هنرها من‌جمله موسيقي در دوره پس از انقلاب به وجود آمده است.
وي تاكيد كرد : بخش خارجي جشنواره،هر چند به مراتب بهتر از گذشته شده است اما بايد توجه داشت كه اين رابطه بايد دو سويه باشد يعني اگر گرو‌ه‌هاي خارجي در طول جشنواره‌ي موسيقي فجر براي اجراي برنامه به ايران مي‌آيند متقابلا گروه‌هاي ايراني نيز بايد به كشورهاي خارجي اعزام شوند چون معرفي موسيقي ايراني از اين ناحيه حرف اول را مي‌زند.
جهانشاهي گفت : ساير بخش‌ها و اجراهاي جشنواره نيز، خوب است اما همان طور كه گفتم اشكال اساسي اينجاست كه پس از جشنواره،ي موسيقي فراموش مي‌شود طوري كه انگار در اين 10 روز تنها به خاطر جنبه‌هاي تبليغاتي به هنرمندان بها مي‌دهند.
وي ادامه داد: هنرمندان در طول سال، بايد از سوي تلويزيون معرفي شوند در حالي كه امروزه تنها خوانندگان به تلويزيون مي‌روند و آهنگسازان و موزيسين‌ها مورد توجه اين رسانه نيستند.
اين موسيقيدان در بخش ديگري از سخنان خود توجه به موسيقي بومي، محلي و آييني را از دستاوردهاي جشنواره‌هاي موسيقي دانست وخواستار بهتر برگزار شدن روز افزون جشنواره‌هاي مزبور شد.
وي اضافه كرد: تلويزيون بايد جشنواره بزرگي مثل موسيقي فجر را تحت پوشش قرار دهد تا همه مردم از نزديك در جريان قرار گيرند - درست مثل فوتبال كه جزئيات آن سه بار براي مردم پخش مي شود - تا اين كه جشنواره با توده مردم ارتباط برقرار كرده و به اهداف خود دست يابد.
وي با تاكيد بر اين كه بايد شرايطي مهيا شود تا همه گروه‌هاي موسيقايي در جشنواره حضور يابند، گفت: با توجه به اين كه در خانه‌ي موسيقي اطلاعات مربوط به گروه‌هاي موسيقي وجود دارد مسئولان مركز موسيقي بايد تدابيري را اتخاذ كنند تا امكان فعاليت كليه گروه‌ها در جشنواره، مهيا شود.
جهانشاهي در پايان تصريح كرد : اين در حالي است كه از اين بابت، گروه‌هاي موسيقايي با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند.
انتهاي پيام

كد خبر :8111-01012