‌٢٣/٠٩/١٣٨١    ساعت خبر 13:05:48   كد خبر :8109-06703
انوش جهانشاهي:
جريان‌هايي در كشور، مانع از بسط و گسترش “موسيقي اصيل ايراني” هستند

 
متن چاپي خبر
دريافت فايل متن خبر
نظر شما در مورد اين خبر
ارسال اين خبر به پست الكترونيك
 

 
صفحه اصلي
عناوين اخبار
بازگشت
 


نمايش عكس با ابعاد بزرگتر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس موسيقي
يك موسيقي‌دان،معتقد است كه جمع‌آوري و ثبت و ضبط موسيقي مقامي و آئيني كشور،از وظايف عمده‌ي متوليان موسيقي است،چرا كه اين موسيقي‌ها، به عنوان دست مايه‌هاي بومي و محلي براي آهنگسازان و نوازندگان مطرح بوده و ميراثي است كه درصورت فراموشي هيچ كس را ياراي تكرار آن نخواهد بود.
انوش جهانشاهي - موسيقيدان - كه مدرس اين هنرنيز هست، در گفت‌وگو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان مطلب بالا در خصوص دلايل عدم توسعه و بسط موسيقي اصيل ايراني گفت: اگر در اين زمينه به صراحت صحبت كنيم، بايست تصريح كرد كه جريان‌هايي در كشور وجود دارد كه مانع از طرح مقوله‌هاي جدي هنري وفرهگي در سطح كشور مي‌شوند، اين مقوله يك جريان است و عده‌اي نيز در رواج مسايل سطحي دامن مي‌زنند، موسيقي اصيل ايراني نيز كه داراي پشتوانه وتفكر است، بخشي از اين جريان بوده و حتي در صدا و سيما نيز از جريانات فكري و انديشمندان اين حوزه كمتر به چشم مي‌خورد طوري كه يك برنامه صرف براي موسيقي وجود ندارد، اگر هم هست به شكل‌هاي ديگري به چشم مي‌خورد.
اين نوازنده كه بيشتر برنامه‌هاي هنري خود را با جلال ذوالفنون اجرا كرده است، در ادامه افزود: ايجاد هفت خوان رستم براي برگزاري كنسرت‌ها نيز باعث شده است تا هنرمندان واقعي حوزه موسيقي كلاسيك تمايل چنداني به برگزاري كنسرت‌ها نداشته باشد، البته تذكر اين نكته ضروري است كه در همه جاي دنيا موسيقي جدي نسب به سيار هم نوعان خود از مخاطب كمتري برخوردار است و معمولا هنرمندان اين حوزه از سوي دولت حمايت مي‌شوند.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه، زماني كه يهودي منوهين، نوازنده كلاسيك در هنگام كوبيدن ميخ بر روي ديوار به اشتباه با چكش بر روي انگشت دست خود كوبيد دولت آن كشور او را ده هزار دلار جريمه كرد چراكه آن‌ها معتقد بودند اين دست‌هاي ظريف و هنرمند، متعلق به كل ملت انگليس است،با اين حمايت‌هاست كه هنر متحول مي‌شود و اثار ماندگاري در آن به وجود مي‌ايد. در حالي كه اجراهاي ما همه تهي از معنويات عاري از انگيزه فوري و باري به هر جهت شده و هنرمندان ما همه غم فان و معيشت دارند.
انوش جهانشاهي انتشار چهار مجلد ”آتش كاروان”، ” پيك سحري” ،‌” جان مريم” و ”غوغاي ستارگان” را نيز در كارنامه هنري خود ثبت كرده است.
او در خصوص وضعيت نشر و موقعيت كمي و كيفي آثار منتشر شده در مورد هنر موسيقي به خبرنگار هنري ايسنا گفت: هرگاه براي توليد آثار فرهنگي هنري محدوديت ايجاد شود هنرمندان از راه ديگري تفكران خود را بروز مي‌دهند به خصوص كه در حوزه موسيقي، مسايل اجرايي، امروزه منحل شده و وضعيت اجراها مطلوب نيست بنابراين در دو دهه اخير، رويكرد به تاليف آثار موسيقايي زياد شده و تاملي بر كتاب فروشي‌ها و ساير اماكن مرتبط با موسيقي صحت مطلب فوق را به اثبات مي‌رساند.
به گفته‌ي اين نوازنده عدم رعايت مسايل كيفي ، از مشكلات عمده اين افزايش كمي است چرا كه غالب آثار كپي‌برداري شده از آثار ديگر هنرمندان بوده و به نوعي ”كتاب سازي” محسوب مي‌شوند در شرايطي كه در يك كتاب به خصوص در ابعاد هنري بايستي ديدگاه‌هاي تاليف و ساير مولفه‌هاي نويسنده مشهود باشد.
وي در عين حال سودجوي برخي ناشران را نيز از عوالم موثر حاكم بر وضعيت نامطلوب اثار مكتوب موسيقايي نام برد.
انوش جهانشاهي در ادامه به بررسي و تحليل وضعيت آموزش موسيقي پرداخت و لزوم ساماندهي علمي آموزش موسيقي را با توجه به افزايش رويكرد جوانان به موسيقي خواستار شد.
به اعتقاد اين مدرس موسيقي، امروزه مدرسين بي صلاحيتي كه حتي خاك كلاس‌هاي موسيقي را نخورده، مطالعه نداشته و خود ره به جايي نبرده‌اند، به تاليف و تدريس موسيقي روي آورده واز آب گل آلود شروع به ماهيگيري كرده‌اند.
او ادامه داد: به تازگي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هيات كارشناسي تشكيل شده و اين هيات شروع به توزيع كارت تدريس و كد ويژه براي اساتيد باسابقه نموده است، از ساير مدرسان نيز براي دريافت كارت امتحان به عمل آمده است هرچند كه هنوز موسساتي وجود دارند كه مخفيانه با تعدادي مدرسين فاقد سواد لازم موسيقيايي به امر آموزش اهتمام دارند، اما به هر حال شروع اين امر نويد بخش حركات مثبتي در سازمان دادن به امر آموزش موسيقي است.
جهانشاهي با اشاره به علاقه جوانان بهموسيقي چاپ به بيان برخي ويژگي‌هاي آهنگ‌هاي خود كه به واقع تلفيقي از آهنگ‌هاي پاپ و كلاسيك است پرداخت و خاطر نشان كرد: من موسيقي پاپ را تخطئه نمي‌كنم چرا كه هم در پاپ و هم در كلاسيك، آهنگ‌هايي هستند كه واجد ارزش‌ها بوده و مي‌توان آن‌ها را ماندگار نمود، لذا برخي آهنگ‌ها و اجراها را انتخاب و با تنظيم و ترجمه آن با سازهاي ملي به آن ها جاذبه دادم و اين تلفيق براي حركت دادن به موسيقي ملي بود.
وي تاكيد كرد: موسيقي كلاسيك ما بسيار غني و با هويت بوده و بايستي با متدهاي جديد مثل مقوله فوق نسل جوان رابا اين موسيقي آشنا كرد لذا ضرورت دارد تا آثار زيبا و بديعي را كه فراموش شده‌اند دوباره احيا و زنده كنيم.
انتهاي پيام

كد خبر :8109-06703